Home Top Ad

Responsive Ads Here

13 langkah bijak sebelum menaiki penerbangan

Share:

Assalamualaikum. Pada hari ini Abam Kie ingin berkongsi 13 langkah bijak yang kerap diambil oleh pengembara bijak sebelum mereka menaiki pesawat di lapangan terbang. Semoga dengan adanya perkongsian ini, rakan2 blogger akan dapat sedikit tips yang berguna sebelum melancong ke luar negara. 

Pastikan Passport Sentiasa Berada di Tangan


Sekiranya anda melancong ke luar negara, anda tidak akan dapat pergi ke mana-mana tanpa pasport. Oleh itu, pastikan anda menyemak sama ada passport tu berada di dalam beg tangan sebelum menuju ke lapangan terbang. Buat salinan pasport untuk dibawa ke luar berjalan2 dan pastikan passport asal anda berada di dalam peti simpanan hotel. 

Perlindungan Terhadap Kejadian Yang Tidak Diingini


Begitu banyak perkara yang tak diingini berlaku semasa perjalanan - kelewatan perjalanan dan pembatalan, bagasi tertangguh atau hilang, kemalangan perjalanan, pemindahan kecemasan, dan banyak lagi. Tidak, ini tidak bermakna anda harus tinggal di rumah dan memberikan impian anda untuk melihat dunia. "Ketika saya menempah perjalanan antarabangsa bersama keluargaku, saya pastikan untuk membayar penerbangan, penginapan, dan kereta sewa kami dengan kad kredit yang menawarkan pembayaran untuk kesulitan ini," kata Leah Althiser, pemilik blog perjalanan The Frugal South. "Kebanyakan ganjaran perjalanan premium kad kredit menawarkan faedah ini, ada yang mempunyai yuran tahunan kurang daripada $ 100. Manfaat ini berpotensi untuk menyelamatkan anda beribu-ribu ringgit sekiranya ada masalah dalam perjalanan anda. "Jika anda tidak mempunyai kad kredit yang menawarkan ketenangan ini, pertimbangkan untuk membeli insurans pengembara yang berasingan. 

Maklumkan Kepada Bank


Mahu melepaskan diri dari grid sepenuhnya? Walaupun anda tidak memberitahu ibu anda di mana anda menuju, anda harus memberitahu syarikat kad kredit anda. "Bank mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan penipuan kad kredit dan menghalang transaksi yang tidak sesuai dengan corak biasa anda," kata Tom Carr, pengasas dan CEO Vacancy Pilihan. "Jika anda tidak sering bepergian, sebaiknya anda memberitahu mereka di mana anda akan berada di tempat anda tidak berada di barisan keluar atau di restoran tanpa cara membayar sehingga anda boleh bercakap dengan bank anda." 

Mencegah jetlag


Jika irama circadian anda mudah terganggu, sedikit pandangan jauh dapat membantu mengurangkan masa penyesuaian anda. "Tetapkan jam tangan anda ke zon masa ketibaan sebaik sahaja anda duduk di dalam pesawat," kata Mitch Krayton, CTA, pemilik Perjalanan Krayton. "Kemudian makan, tidur, dan bertindak seperti anda sudah berada di zon waktu. Ini akan membantu anda menguruskan jet lag dan memastikan anda bersedia untuk tiba.

Memakai stokin mampatan


Mereka mungkin tidak seksi, tetapi stoking mampatan adalah langkah menyelamatkan nyawa yang mudah semua orang perlu menambah almari pakaian mereka. "Terutama dalam penerbangan yang panjang, yang tinggal sedentary untuk tempoh masa yang panjang boleh memperkenalkan masalah," kata Dr William Spangler, Pengarah Perubatan Global dengan AIG Travel, yang mempunyai pengalaman perubatan lebih daripada 30 tahun. "Salah satu yang paling biasa adalah trombosis urat dalam (DVT), yang merupakan pembentukan pembekuan darah, terutama pada kaki atau paha bawah. Ia tidak menimbulkan kesakitan, tetapi apabila beku memecah dan pergi ke tempat lain, ia boleh mencetuskan masalah yang serius. "Selain daripada stoking sarung kaki, yang membantu meningkatkan peredaran, Dr Spangler menasihati bangun sekurang-kurangnya setiap dua jam, walaupun ia hanya di tempat duduk anda untuk menggerakkan kaki anda. Jika anda boleh berjalan naik dan turun lorong sedikit, itu lebih baik.

Elakkan Kuman Merbahaya


Dalam perjalanan semulajadi hari perjalanan anda, anda akan menyentuh banyak permukaan - butang, skrin sentuh, pagar eskalator, tong keselamatan, lengan lengan, tali pinggang keledar dan meja dulang - orang ramai yang telah menyentuh sebelum anda antara pembersihan. "Bersihkan kuman dari tangan anda seberapa kerap mungkin, dan bawa sebotol kecil sanitiser tangan antibakteria untuk setiap kali anda tidak boleh mencuci dengan sabun dan air," kata Dr Spangler. "Juga, pertimbangkan untuk membawa satu paket kecil tisu antibakteria apabila anda terbang untuk menghapuskan permukaan yang akan berada di kawasan terdekat anda untuk tempoh penerbangan anda, terutamanya jadual dulang belakang tempat duduk, yang telah ditunjukkan untuk pelabuhan lebih kuman daripada bilik mandi kapal terbang. "Bagi yang benar-benar germaphobic, pertimbangkan penutup tempat duduk pesawat udara.

Caj Peralatan Elektronik Secukupnya


Entah bagaimana, orang biasa terbang tanpa elektronik. Hari ini yang tidak pernah terdengar - kecuali anda telah kehabisan jus dan menurunkan diri anda kembali ke zaman batu. "Memastikan telefon anda, komputer riba dan elektronik lain dikenakan bayaran dua perkara," kata Christian Eilers, pengasas tapak perjalanan Dauntless Jaunter. "Pertama, ia memastikan anda mempunyai kuasa yang mencukupi untuk membuat anda terhibur atau bekerja semasa penerbangan anda. Kedua, ia juga memaksa anda untuk mengetahui terlebih dahulu di mana anda mempunyai bateri dan kabel anda, menjimatkan anda dari perebutan akhir-akhir ini dengan Uber menunggu di luar. "Ia juga bijak untuk melakukan perjalanan dengan pengecas mudah alih sekiranya bateri anda memakai lebih cepat daripada yang anda jangkakan.

Maklumat Pada Masa Sebenar


Hebat, adakah anda hanya memecut sehingga ke pintu anda hanya untuk mengetahui ia telah dialihkan kepada yang lebih hampir dengan tempat anda bermula? "Daftar untuk kemas kini penerbangan pada telefon anda," kata Alissa Musto, seorang penyanyi profesional dan penyanyi penulis lagu. "Jika penerbangan anda tertangguh atau garis keselamatan panjang, anda akan mendapat kemas kini dalam masa nyata supaya anda tahu apa yang akan dijangkakan apabila anda tiba di lapangan terbang dan boleh merancang dengan sewajarnya." Bersama-sama dengan menandatangani isyarat teks, jangan lupa untuk memuat turun aplikasi syarikat penerbangan anda juga. 

Bawa Benda Penting Dalam Beg Tangan


Sekiranya anda belum menguasai seni perjalanan dengan hanya berjalan, itu OK - tetapi ada perkara-perkara tertentu yang anda tidak perlu semak. "Pek ubat anda dalam menjalankan anda," kata Jeff Miller, yang bersama-sama memiliki blog perjalanan Passion For Travel bersama isterinya dan telah melawat 73 negara. "Bergantung pada tujuan anda, sekiranya bagasi hilang, ubat anda tidak boleh diakses dengan mudah atau mungkin menelan belanja kecil." Dia juga menyarankan untuk membawa perubahan pakaian di atas kapal, supaya anda mempunyai set bersih jika bagasi anda mengambil perjalanan sampingan yang tidak sengaja dan tidak sampai ke hari berikutnya. Begitu juga untuk pasport, wang, elektronik, barang kemas, pemetik api, dan bateri litium. 

Bawa Makanan Sendiri


Kecuali idea sandwic pesawat yang layu atau menunggu di barisan panjang untuk burger yang berminyak, anda lebih baik untuk bepergian dengan makanan anda sendiri. "Makanan di lapangan terbang terlalu mahal dan pilihan berkhasiat sukar dicari," kata Betsey Banker, pemilik blog perjalanan Midlife Millennials dan pendidik kesihatan. "Saya merancang ke hadapan dan membawa makanan ringan atau makanan saya sendiri. Kacang, buah-buahan dan sayuran adalah pilihan yang baik. Secara kerap, saya mengambil salad saya sendiri dalam beg yang disegel. Membawa makanan anda sendiri membolehkan anda makan pada jadual anda sendiri dan mengikut keinginan makanan anda sendiri, yang sangat penting pada hari perjalanan panjang, apabila anda bergerak di antara zon masa dan apabila anda mempunyai sambungan pendek. "

Pilih Tempat Duduk Dengan Bijak


Anda mungkin berfikir anda telah membaca peta tempat duduk dengan betul, hanya untuk mengetahui bahawa anda duduk betul-betul di sebelah bilik mandi, kurang berkaki tangga dengan kotak peralatan, atau secara tidak sengaja menempah kerusi tanpa armrest yang bergerak (oleh itu mengurangkan lebar tempat duduk) . "Rujuk laman web Seat Guru apabila membuat tempahan kerusi anda pada penerbangan anda," kata Victoria Langmead, Pakar Safari untuk syarikat perjalanan Scott Dunn. Anda akan dapat merujuk peta tempat duduk untuk setiap pesawat spesifik dan menentukan pemilihan kerusi yang sesuai untuk keutamaan anda.

Melawat Lounge Lapangan Terbang


Sama ada anda mempunyai perhentian yang panjang atau perlu melayari panggilan persidangan secara damai, lounge lapangan terbang boleh menjadi tempat selamat anda dari semua kekacauan. "Ambil kesempatan dari lounge lapangan terbang, kerana mereka akan membuat pengalaman perjalanan anda kurang tertekan," kata Yuichi Nishiyama, seorang juruterbang All Nippon Airways. "Bukan sahaja tempat duduk yang menyenangkan untuk berundur dari kesibukan dan kesibukan yang berlaku di pintu-pintu, tetapi mereka mempunyai pelbagai perkhidmatan dari tempat makan untuk kemudahan pancuran ke ruang kerja yang ditetapkan." Jika anda belum menaikkan status syarikat penerbangan yang cukup atau kredit anda kad tidak memberi anda akses, maka banyak syarikat penerbangan akan membolehkan anda membeli pas hari.

Pastikan Minum Air Secukupnya


Terdapat sebab mengapa bibir anda terasa hancur, hidung dan tekak anda terasa kering, dan tangan anda menjadi licin dalam penerbangan - menurut Klinik Cleveland, kira-kira separuh daripada udara yang beredar di kabin ditarik dari udara luar, dan pada 35,000 kaki itu udara mempunyai kelembapan yang sangat sedikit. "Saya sentiasa pastikan untuk menghidrat dengan baik sebelum penerbangan," kata Anisa Alhilali, yang menguasai blog Two Traveling Texans dan mempunyai setem dari 41 negara dalam pasportnya. "Saya cuba minum sebanyak mungkin air selama 24 jam sebelum saya pergi. Saya juga pastikan anda mempunyai air dengan saya di atas kapal terbang. Ia adalah yang terbaik untuk membawa botol air anda sendiri dan mengisi ia selepas melalui keselamatan, kerana membeli air di lapangan terbang boleh mahal. "Mengelakkan kafein dan alkohol dalam penerbangan anda juga akan membantu anda terhidrasi.

No comments